Јесте ли спремни за први разред? Штампа
Написао Moderator 2   
среда, 17 фебруар 2021 20:20

jestelispremnizaprvirazredglavna

Школа представља велику промену за дете, али и за целу породицу. Наиме, деца у првом разреду имају потпуно другачији ритам и организацију дана него пре школе. У предшколском периоду, учење се одвија кроз игру, активности трају до двадесет минута, уз много динамике и интеракције. У школи се од деце очекује учење само по себи, час траје дуже, а предавања личе на монологе.

Помозите детету да што лакше превазиђе овај период поштујући следећих 10 правила:

1. Постепеност

Школа јесте прелазак у „нов свет”, али се та промена дешава постепено, а не нагло, како родитељи очекују. Оставите довољно времена и себи и детету да се на ову промену адаптирате. Нови ритам дана, другачије вршњачко окружење, формирање новог појма обавеза… важни су саставни елементи адаптације на школу. Зато, немојте од детета очекивати да их усвоји одмах. Сматра се да је полазак у школу у толикој мери велика промена, да треба да протекне цео први разред да би се могло сматрати да је адаптација завршена.

2. Захтеви

Немојте плашити дете и захтевати да у клупи седи мирно, да увек слуша учитељицу, да не устаје усред часа. То није ваш задатак. Дете ће на основу става који заузме учитељица, као и тога како се понашају друга деца, и само заузети одређено понашање, из разумевање шта се од њега очекује. Чак и уколико се, у самом почетку, не буде понашало на сасвим прихватљив начин, посао учитељице је да то “реши”, а не ваш.

jestelispremnizaprvirazred-1

3. Реална слика школе

Уместо улепшавања:"У школи ће ти бити дивно, стећи ћеш много другова…" или оних реченица које показују другу крајност: "Сада треба само да учиш" или "Лако је теби", понудите реалну слику школе. Односно, реците детету да школа јесте место где ће стећи много нових другова, да ће нека од тих пријатељстава можда трајати заувек, да ће доживети много прекрасних искустава али да школа подразумева и одређене обавезе, које детету можда неће бити сасвим омиљене.

4. Подршка

Понудите детету подршку, јасно, гласно. Без обзира што се вама то подразумева, важно је да изговорите: “Бићу уз тебе шта год да се догоди”, или:”Учинићу све да ти школа буде што мање напор а што више задовољство”, “Полазак у школу је важан показатељ да си још више порастао, веома се радујем што је тако”. На овај начин, осим подршке, учвршћујете дететово самопоуздање, које ће му док траје адаптација бити веома потребно.

5. Описмењaвање

Чињеница је да деца која у првом разреду имају каква-таква знања из читања и, почетна знања писања имају одређени олакшани темпо рада. Међутим, описмењавање се одвија у школи а не у вртићима. Наиме, постоји могућност усвојене погрешне технике писања, понете из вртића, па осим што ће учитељима бити потребно време да исправе грешке у писању и читању и дете ће се осећати фрустрирано јер оно што је навикло да ради на одређени начин, сада мора да научи да ради на други.

jestelispremnizaprvirazred-2

6. Први дани школе

Први “удар” адаптације траје 2-3 недеље. У овом периоду изразито је важно да дете пратите кроз његова различита емотивна расположења. Будите што више присутни, практикујте ваше породичне ритуале, учините заједничко време што квалитетнијим. У почетку ви или други родитељ дете водите и враћајте из школе, а тек када се на школу сасвим навикне, у ове одласке-доласке укључите баке, деде, бебиситерке…

7. Ваншколске активности

Немојте оптеречивати дете бројним ваннаставним активностима. Уколико је дете имало неку активност пре школе, она сада може бити задржана али истовремено да се поласком у основну школу, детету намећете још неку велику промену или обавезу – није препоручљиво. Радије сачекајте следећи разред, па одлуку о евентуалној ваннаставној активности донесите, наравно, у сарадњи са дететом.

8. Самосталан рад

Од самог почетка усмеравајте дете да своје задатке обавља самостално. Контролишите домаће задатке и дечије школске обавезе, али немојте их ви радити уместо детета. Важно је да од почетка створи радне навике, па направите одговарајућу организацију дана.Помозите му да формира свакодневни план рада са што прецизнијом сатницом која предвиђа школске обавезе али и ваншколске активности (на пример, тренинзи или рођенданске прославе). Научите га правилима успешног учења. Омогућите му одговарајуће услове за рад (соба или његов радни кутак), а неки од услова успешног учења су и : пажљиво читање текста од једног до другог пасуса, учење са разумевањем а не напамет, понављање наглас.

jestelispremnizaprvirazred-3

9. Разговор злата вредан

Уместо да питате: “Како је било у школи? Шта сте данас радили?”, и при том добијали увек уопштене одговоре: “Добро, ништа”… постављајте конкретна питања. Ипак, покушајте да се ваша питања не своде само на часове и обавезе већ и на велике одморе, најбоље другове, потенцијалне симпатије… Нека од конкретних питања могу бити: Са киме си се данас највише смјеао? Који час је данас био најлошији? Који час је био најбољи? Шта је најзанимљивије што си данас од учитељице чуо? Са киме си био на великом одмору?... Могуће је да ће дете у почетку бити неспремно да одговара на оваква питања. Инсистирајте. Ако не може да се, у тренутку, сети неког одговора, сачекаје. Ваше инсистирање ће ускоро код детета створити навику да вам препричава и са вама дели догађаје из свог школског дана.

10. Ученик-дете

Ваше дете је пошло у школу, на тај начин оно је добило улогу: ученик. Ипак, не заборавите да је тај ученик и даље ваше дете. Само зато што је пошло у школу, код детета неће нестати потреба за игром или играчкама, нити за родитељском пажњом. “Ученик” је само једна од улога у животу вашег детета. Зато, и када у школи није показло сјајно понашање или добило највише оцене, уместо грдње или критике, радије потражите узроке како бисте све нежељене појаве из корена променили. Уосталом, оцене су пролазне али квалитети, потенцијали, особине које код вашег детета желите да развијете остају трајни.

 

Педагог школе

 

Последње ажурирано среда, 17 фебруар 2021 20:27